До уваги виборців!
Порядок звернення до суду при реалізації виборчих прав
під час позачергових виборів народних депутатів України.
У зв'язку з початком процесу щодо підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України, Нововодолазький районний суд Харківської області звертає увагу на те, що згідно ч.3 ст. 40 Закону України «
Про вибори народних депутатів України»: виборець має право ознайомитися із попереднім списком виборців у приміщенні дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей, а також може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Тож, враховуючи викладене, для запобігання порушення виборчих прав при отриманні іменного запрошення необхідно бути уважними та перевіряти дані, в разі виявлення технічних описок або неточностей, завчасно, звертатись до виборчих комісій з відповідними заявами. Також це стосується і тих громадян, які мають право голосу і які не отримали запрошення, оскільки вчасне внесення змін до списків виборців забезпечує реалізацію виборчого права, гарантованого Конституцією України та Законом України «
Про виборинародних депутатів України».
Положеннями частини 3 статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» суд організує свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд позовних заяв, скарг у строки та в спосіб, встановлені законодавством.
Предметом виборчого спору, що підлягає вирішенню в судовій установі є спірні правовідносини, які регулюються нормами виборчого законодавства, та які виникають під час виборчого процесу.
За змістом пункту 6 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства
Згідно ч.10 ст. 43 Закону України «
Про вибори народних депутатів України» виборець має право звернутися із заявою до дільничної виборчої комісії спеціальної виборчої дільниці або безпосередньо до суду щодо обставин, передбачених ч.3 ст. 40 вказаного Закону
Порядок звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав, та порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються п.1 ч.1 ст. 18 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій вказується, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам та нормами статей глави 6 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.4 ст. 172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (в тому числі міст Києва та Севастополя), районних у містах виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів; територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Строки подачі до адміністративного суду позовних заяв у справах про захист громадянами своїх виборчих прав встановлюються ч.ч.6-8 ст. 172 КАС України:
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті (п'ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування;
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Строки розгляду судами позовних заяв з приводу захисту виборчих прав громадян закріплені ч.11 ст. 172 КАС України, в якій вказано, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців встановлює ст. 173 КАС України. Право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах. Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії. Позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування.
Ч.3 ст. 174 КАС України говорить про те, позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням у строк встановлений частинами 6,7 ст. 172 КАС України.
Оперативне та правильне вирішення судом спору в певній частині залежить і від сторін по справі, адже саме від вірного визначення підсудності вказаної категорії справ, від належного оформлення позовної заяви та матеріалів до неї, залежить кінцевий результат вирішення спору та реалізація виборчого права, гарантованого ст. 38 Конституції України та ст.2 Закону України «
Про вибори народних депутатів України».
Консультант Нововодолазького районного суду О. Колодяжна