До уваги виборців, щодо порядку звернення до суду
при реалізації виборчих прав під час виборів Президента України.
Постановою Верховної Ради України № 757-VII від 22.02.2014 року було призначено на 25 травня 2014 року позачергові вибори Президента України
.Тож у зв'язку з початком процесу їх підготовки та проведення, Нововодолазький районний суд Харківської області звертає увагу на те, що згідно ч.3 ст. 32 Закону України «
Про вибори Президента України»: кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної чи окружної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців невідповідностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися. Громадянин особисто подає скаргу до дільничної або окружної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин викладених вище не пізніше ніж за одну годину до закінчення голосування.
Тож, враховуючи викладене, для запобігання порушення виборчих прав при отриманні іменного запрошення необхідно бути уважними та перевіряти дані, в разі виявлення технічних описок або неточностей, завчасно, звертатись до виборчих комісій з відповідними заявами. Також це стосується і тих громадян, які мають право голосу і які не отримали запрошення, оскільки вчасне внесення змін до списків виборців забезпечує реалізацію виборчого права, гарантованого Конституцією України та Законом України «
Про вибори Президента України».
Положеннями частини 6 статті 96 Закону України «Про вибори Президента України» суд організує свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд скарг у строки та в спосіб, встановлені законодавством.
Предметом виборчого спору, що підлягає вирішенню в судовій установі - це завжди спірні правовідносини, які регулюються нормами виборчого законодавства, та які виникають під час виборчого процесу.
За змістом пункту 6 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства
Відповідно до ч.6 ст. 32 Закону України «Про вибори Президента України» позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці не пізніше ніж за одну годину до закінчення голосування
Порядок звернення громадян до суду при реалізації ними виборчих прав, та порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються п.1 ч.1 ст. 18 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій вказується, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам та нормами статей глави 6 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.4 ст. 172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (в тому числі міст Києва та Севастополя), районних у містах виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів; територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Строки подачі до адміністративного суду позовних заяв у справах про захист громадянами своїх виборчих прав встановлюються ч.ч.6-8 ст. 172 КАС України:
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті (п'ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування;
§ позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Строки розгляду судами позовних заяв з приводу захисту виборчих прав громадян закріплені ч.11 ст. 172 КАС України, в якій вказано, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців встановлює ст. 173 КАС України: право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах; адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Ч.3 ст. 174 КАС України говорить про те, позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням.
Особливості провадження у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу регулюються статтею 175 КАС України. Право оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, мають кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу.
Згідно ч.2 ст. 175 КАС України виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити дії чи бездіяльність суб'єктів, визначених частиною першою цієї статті, якщо ці дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Оперативне та правильне вирішення судом спору в певній частині залежить і від сторін по справі, адже саме від вірного визначення підсудності вказаної категорії справ, від належного оформлення позовної заяви та матеріалів до неї, залежить кінцевий результат вирішення спору та реалізація виборчого права, гарантованого ст. 38 Конституції України та ст.2 Закону України «
Про вибори Президента України».
Консультант Нововодолазького районного суду О. Колодяжна